1. Orderbekräftelse
2. Varan
3. Reklamationer och krav
Krav på kvaliteten av de levererade varorna ska rapporteras med motivering inom 30 dagar efter mottagandet av metervarorna. Efter denna period accepteras inte längre krav. Efter tillskärning, användning och/eller andra sätt på vilka en bearbetning har påbörjats på de levererade varorna, kommer krav inte att accepteras. Krav kan endast skjuta upp betalningsavtalet om ett krav är giltigt och endast för det belopp på de varor/längder som kravet avser. Krav på saknade mängder meter accepteras inte om de understiger 2 % av den totala levererade metervaran.
Då tygerna används för många ändamål förväntar vi oss på G&M Textiles att våra kunder först testar tygerna innan de startar sin produktion. G&M Textiles accepterar därför inte ansvar för skador om en kund inte har utfört några tester. Alla olika typer av färger ska tvättas separat. G&M Textiles tar inget ansvar om kunderna tvättar olika färger tillsammans. Om en kund använder flera färger i ett plagg är kunden ansvarig för att testa detta i förväg.
Alla stickade tyger ska vila 24 timmar före tillskärning. Vi accepterar inga krav angående problem med artiklarna om detta inte görs.
4. Retur av leveranser
Retur av leveranser är endast tillåten efter tillstånd från G&M Textiles och på det sätt G&M Textiles har avtalat. Vi förbehåller oss rätten att låta köparen betala för returen av leveranserna om köparen inte önskar dem av ogiltiga skäl.
5. Leverans
Varorna levereras i enlighet med G&M Textiles leveransvillkor, om inte annat specifikt har avtalats och angetts i orderbekräftelsen. G&M Textiles kan, beroende på omständigheterna, hjälpa till att arrangera sändning av de beställda varorna om detta är skriftligt avtalat och accepterat av G&M Textiles. Leverans till Sverige är mellan 4–8 arbetsdagar. Leverans i övriga Europa är mellan 1–2 veckor.
När orderbekräftelsen skickas kommer leveranstiden att anges. G&M Textiles kommer att göra allt, inom rimliga gränser, för att leverera varorna inom de leveransdatum vi anger. Det kan dock uppstå tillfälliga förseningar, och därför är leveranstiden endast en uppskattning och därmed ingen garanti för att varan når fram det angivna datumet. I händelse av force majeure, jfr bestämmelser, kan leveransen skjutas upp tills hindren upphör och normal handel och transport återigen blir möjlig.
6. Betalning
För alla förstagångskunder gäller att order inte skickas förrän betalning av fakturan för den aktuella ordern har mottagits. Detta gäller för alla ordrar, om inget annat har avtalats skriftligen.
G&M Textiles förbehåller sig äganderätten till de levererade varorna tills full betalning erlagts av kunden. Alla kostnader som uppstår i samband med verkställande av indrivning betalas av kunden.
En betalning ska fullgöras inom den betalningsperiod som nämns på fakturan. Om beställda varor har levererats mot kredit och köparen inte betalar det totala fakturabeloppet inom den avtalade tidsperioden, ska köparen betala en dröjsmålsränta på 1 % per månad på det utestående beloppet med start från datumet för betalningsperiodens utgång.
När en köpare efter en betalningspåminnelse från G&M Textiles fortfarande inte reglerar räkningen, har G&M Textiles rätt att låta indrivningen hanteras av tredje part.
7. Priser
Priserna visas på orderbekräftelsen eller fakturan och är exklusive moms. Kunden kan fritt fastställa sina egna återförsäljningspriser.
8. Ansvar
9. Tillämplig lag
För dessa villkor och ytterligare villkor som följer av dessa ska dansk lag uteslutande tillämpas. Eventuella tvister ska avgöras av domstolen i Århus eller domstolen hos den svarande.
10. Klagomål
När kunden tar emot varorna ska kunden omgående inspektera dem och informera G&M Textiles om fel och brister skriftligen. Det skriftliga klagomålet får inte tas emot senare än 5 dagar efter leveransen eller – vid försening – förväntad ankomst av varorna. I händelse av ej synliga fel eller skador, ska det skriftliga klagomålet vara mottaget senast 5 dagar från det att felet kunde ha uppstått, och inte senare än en månad efter leveransdagen. Om en del av ordern inte har levererats eller om endast en del av varan är skadad, kommer ordern endast att annulleras för denna del. Varje klagomål ska vara specifikt, dokumenteras och innehålla en exakt specifikation av skadan. Returvaror accepteras inte utan föregående skriftligt godkännande från G&M Textiles. Klagomål accepteras inte om varan har klippts i eller på annat sätt tagits i bruk.